Tuesday 5 May 2015

Make This World a Better Better Place...:)

Just nak share.


Tadi kat kedai makan, ada sorg pak cik ni aku nampak dia termenung sorg2 dekat satu meja kat sudut kedai tu. Pakcik ni pada aku tak nampak biasa sebab gaya dia mcm bukan orang biasa. Aku duduk jauh sikit tapi still bole nampak la gelagat pak cik tuh. Dari gaya dia..nampak dia macam konfius n mata asyik dok melilau tengok orang keluar masuk kedai makan tuh. Dalam hati aku, pak cik ni dah kenapa kan...Kat meja dia takde order pon sebab time aku sampai n even dah dapat order tadi pon pak cik tu dok termanggu-manggu lagi. Yang ada kat tangan dia mcm beberapa keping duit not biru seringgit2 and mcm sapu tangan yg nampak lusuh. 


Waiter n waitress pon yg aku heran macam buat tak layan je kat pakcik ni, n macam tak bother pon nak ambik order dari pak cik ni or tanya even dah limpas pegi balik ambik order org lain. Ada satu feeling curious kat sini...aku nak datang kat pakcik ni gi tanya tapi aku takut aku perasan lebih je....kot pakcik ni tggu someone ke. Kang nampak dramatik sangat pulak aku ni. Lama aku dok tengok tingkah laku pakcik ni n time aku berkira kira nak beranikan diri nak tanya, datang satu group orang muda dok dekat meja area2 pak cik tuh...pak cik tuh tenung diorg ni satu2...nak kata pakcik ni kenal, tak pulak dia menyapa...dia tenung je...bila budak2 ni bersembang and gelak2 which is pada pendengaran aku mmg puak semenanjung jugak mcm aku, dia tersenyum je mcm dia pon ikut conversation tu. 


Just then, ada la wakil laki dari group yg sembang tadi perasan agaknya tingkah laku pakcik ni n aku nmpak dia tanya pakcik tu something. Pakcik tu just tenung dia je mcm tak bagi apa2 reaksi lain. Pastu aku nampak reaksi pakcik ni macam something...aku dapat tafsir kat muka dia macam dia tengah kelaparan atau sesuatu tapi pakcik ni tak cakap. Dia renung je. Sorg2 budak depan dia yg dalam group tu dia tenung mcm heran...at last aku nmpak laki tu dtg dekat n cakap something n pak cik ni mcm angguk2. Aku tak dapat dengar sebab kedai tuh bising penuh orang kan tapi aku puji sgt laki tuh sebab in the end, dia pesankan makanan and air milo segelas kat pak cik ni alongside dgn diorang punya order n bila order diorang sampai, pakcik ni terus angkat tangan baca doa dan makan macam mmg dia betul2 lapar.


Allah...terharunya rasa. Aku tak tau kalau aku sorg je perasan sebab kedai tuh pon sibuk ramai pelanggan semua bising hiruk pikuk tapi kalau la apa yg aku dok perhati ni betul...memang kesian nya pakcik tuh. Kalo la aku yg approach dulu, mesti dia suka. Mcm org kebingungan, ada sikit compang camping and aku sebak sebab nampak kat tangan dia ada not biru seringgit2 tuh dlm bape keping je dlm sapu tgn. And aku salute mamat yang take care pak cik ni. Masih ada lagi orang baik budi yang peduli dgn orang lain walaupun orang tuh orang asing.


**Moga rezeki lelaki tu murah lagi sebab kemurahan hati dia tolong pakcik tuh. Amiin. Keep it up young man, this is the hero we seek for in this cruel world nowadays.







-Silent watcher from the other table-

No comments: